Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024

coding@christmas 2024- φτιάχνω μία χριστουγεννιάτικη κάρτα στο scratch

 Σκοπός:

Στόχος της δραστηριότητας είναι να δημιουργήσεις μια διαδραστική σκηνή με χριστουγεννιάτικα αντικείμενα που κινούνται και αλλάζουν χρώματα, ενώ προσθέτεις ήχους και εμφανίζεις ένα μήνυμα "Χρόνια Πολλά" ή κάτι αντίστοιχο. Αυτή την κάρτα μπορείς να τη στείλεις στους φίλους ή στους συγγενείς σου.

ΚΩΔΙΚΟΣ CODE WEEK 4 ALL cw24-9iWTP

Οδηγίες:

  1. Δημιουργία Σκηνής:
    • Άνοιξε το Scratch και δημιούργησε ένα νέο έργο.
    • Επίλεξε ή δημιούργησε ένα φόντο που να ταιριάζει στο χριστουγεννιάτικο θέμα (π.χ. χιονισμένο τοπίο, χριστουγεννιάτικο χωριό, κ.λπ.).
  2. Εισαγωγή Χριστουγεννιάτικων Αντικειμένων:
    • Πρόσθεσε τα παρακάτω αντικείμενα:
      • Χριστουγεννιάτικο Δέντρο: Μπορείς να το βρεις στη βιβλιοθήκη ή να το ζωγραφίσεις.
      • Άγιος Βασίλης: Βρες έναν Άγιο Βασίλη στη βιβλιοθήκη του Scratch ή δημιουργήστε τον.
      • Καμπανούλες: Μπορείς να χρησιμοποιήσεις τη βιβλιοθήκη για καμπάνες ή να φτιάξεις τις δικές σου.
  3. Προσθήκη Κίνησης:
    • Τα αντικείμενα μπορούν να κινούνται ή να έχουν κάποια αλλαγή.
      • Άγιος Βασίλης: Επίλεξτε ένα αντικείμενο gif και φτιάξε τον κώδικα ώστε να αλλάζει ενδυμασία.
      • Τάρανδος: Πρόσθεσε κίνηση, ώστε ο Τάρανδος να περπατάει από τη μία πλευρά της σκηνής στην άλλη
      • Χριστουγεννιάτικο Δέντρο: Πρόσθεσε κίνηση ώστε το δέντρο να αλλάζει χρώμα.
      • Καμπανούλες: Κάνε τις καμπανούλες να "ταλαντώνονται" (αριστερά δεξιά) όπως αν κουνιούνται από τον άνεμο.
  4. Αλλαγή Χρώματος:
    • Πρόσθεσε εντολές που θα αλλάζουν το χρώμα των αντικειμένων όταν τα αγγίζεις ή όταν περνάει κάποιος χρόνος.
      • Χριστουγεννιάτικο Δέντρο: Όταν πατάς ένα κουμπί ή μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, το δέντρο να αλλάζει χρώμα (π.χ. κόκκινο, πράσινο, χρυσό).
      • Άγιος Βασίλης: Κάθε φορά που ο Άγιος Βασίλης κινείται, να αλλάζει χρώμα στα ρούχα του.
  5. Προσθήκη Ήχου:
    • Πρόσθεσε έναν χριστουγεννιάτικο ήχο στο φόντο που θα παίζει συνεχώς. Μπορείς να βρεις ήχους όπως:
      • "Jingle Bells" ή "Χριστουγεννιάτικες καμπάνες" από τη βιβλιοθήκη ή να ανεβάσεις έναν δικό σου ήχο.
  6. Μήνυμα "Χρόνια Πολλά":
    • Δημιούργησε ένα αντικείμενο ή ένα κείμενο που θα εμφανίζεται στην οθόνη με το μήνυμα "Χρόνια Πολλά".
      • Το μήνυμα μπορεί να εμφανίζεται όταν ο χρήστης πατάει ένα κουμπί ή μετά από κάποιο χρονικό διάστημα.
      • Ηχογράφησε το δικό σου μήνυμα και εμφάνισέ το
      • Μπορείς να προσθέσεις εφέ ώστε το μήνυμα να εμφανίζεται με μια όμορφη κινούμενη γραμματοσειρά ή να τρεμοπαίζει.

Συμβουλές:

  • Δοκιμάστε να προσθέσετε κι άλλα αντικείμενα, όπως χριστουγεννιάτικες κάλτσες ή χιονάνθρωπους.
  • Χρησιμοποιήστε εφέ για να κάνετε τα αντικείμενα πιο εντυπωσιακά (π.χ. "αόρατο", "στροβιλισμός").
  • Μην ξεχάσετε να προσθέσετε διασκέδαση με τον ήχο, χρησιμοποιώντας χριστουγεννιάτικα τραγούδια ή ήχους από την βιβλιοθήκη του Scratch.

https://tenor.com/el/search/christmas-transparent-gifs

 

Coding@Christmas 2024 με το Tpbot να χορεύει

 Σε αυτή τη δραστηριότητα θα αξιοποιήσουμε το TPbot και το microbit  για να δημιουργήσουμε ένα έργο όπου το tpbot θα χορεύει- κινείται ενώ θα παίζει μία χριστουγεννιάτικη μελωδία.

Φύλλο Δραστηριότητας

Θέμα: Χριστουγεννιάτικο TPBot σε Δράση

Σκοπός

Να προγραμματίσουμε το TPBot ώστε να κινείται προς όλες τις κατευθύνσεις, σαν να χορεύει με το πάτημα ενός κουμπιού, να παίζει μια χριστουγεννιάτικη μελωδία, και να εμφανίζει ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο στην οθόνη του micro:bit.

 Στόχοι

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές τις βασικές εντολές κίνησης του TPBot.
  • Να χρησιμοποιούν κατάλληλα τις εντολές κίνησης του TPBot
  • Να εξοικειωθούν με τη χρήση μελωδιών και εικόνων στο MakeCode.

 Δραστηριότητα

Βήμα 1: Προγραμματίστε τον TPBot να:

  1.          Κινείται προς τα μπροστά, πίσω, δεξιά, και αριστερά για 1 δευτερόλεπτο με το πάτημα του κουμπιού Α.
  2.          Για πάντα να παίζει μια χριστουγεννιάτικη μελωδία που θα τη δημιουργήσετε εσείς με την εντολή «Play melody at tempo» ή μπορείτε να αξιοποιήσετε το έργο όπου παίζει το αρχικό κομμάτι από το «τρίγωνα κάλαντα»
  3.          Εμφανίζει στην οθόνη του micro:bit ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο.

·         https://makecode.microbit.org/S16738-18901-60245-56155

·         Άγια Νύχτα: https://makecode.microbit.org/S01311-44562-00443-05058

 

Βήμα 2: Δοκιμάστε το πρόγραμμά σας:

Ελέγξτε αν το TPBot κινείται σωστά και αν η μελωδία και το δέντρο εμφανίζονται όπως σχεδιάσατε.

 

Βήμα 3: Προσαρμογές:

Βελτιώστε το έργο σας προσθέτοντας νέα μοτίβα κίνησης, εναλλαγή μελωδιών, ή διαφορετικά σχέδια. Δημιουργήστε το δικό σας τραγούδι ή μελωδία

Αυτοαξιολόγηση

Επιλέξτε την κατάλληλη απάντηση

1. Το TPBot κινείται σωστά προς όλες τις κατευθύνσεις.                        Ναι / Όχι             

2. Η μελωδία παίζει συνεχόμενα.                                                             Ναι / Όχι             

3. Το χριστουγεννιάτικο δέντρο εμφανίζεται σωστά στην οθόνη.            Ναι / Όχι             

5. Μου άρεσε η δραστηριότητα.                                                               Ναι / Όχι             

6. θέλω να κάνω βελτιώσεις.                                                                    Ναι / Όχι


Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2024

Εντολές περιβάλλοντος προγραμματισμού makeblock- microbit

 Κατηγορίες Εντολών

Βασικά
Σε αυτή την κατηγορία, μπορούμε να βρούμε γενικές εντολές. Ενδεικτικά μπορούμε να βρούμε
εντολές που αφορούν τον σχηματισμό εικονιδίων στην οθόνη LED, μία χρονική παύση. Σε αυτή την
κατηγορία μπορούμε να βρούμε τις εντολές «Για πάντα» και «Κατά την έναρξη».

Είσοδος
Σε αυτή την κατηγορία, μπορούμε να βρούμε εντολές που σχετίζονται με την Είσοδο. Ενδεικτικά
μπορούμε να βρούμε εντολές που δίνουν την εκκίνηση μίας εργασίας ή μεταβλητές που μπορούν να
μετρηθούν από τους αισθητήρες του Micro:bit όπως η θερμοκρασία, ο προσανατολισμός της πυξίδας,
το επίπεδο του ήχου κ.α.

 

Μουσική
Σε αυτή την κατηγορία, μπορούμε να βρούμε εντολές που σχετίζονται με τη μουσική. Ενδεικτικά,
υπάρχουν εντολές που αναπαράγουν κάποια μελωδία για συγκεκριμένες συνθήκες, σταματούν τους
ήχους που αναπαράγονται ή ρυθμίζουν τις παραμέτρους τους

LED
Σε αυτή την κατηγορία, μπορούμε να βρούμε εντολές που σχετίζονται με το 5x5 πάνελ των LED. Οι
εντολές αυτές, αντιμετωπίζουν τα LED σαν επίπεδο αξόνων x-y.

Ράδιο
Σε αυτή την κατηγορία, μπορούμε να βρούμε εντολές που σχετίζονται με το ραδιόφωνο. Η κατηγορία
αυτή βασίζεται στον πομπό/δέκτη ραδιοφώνου που διαθέτει το Micro:bit

6. Βρόχοι
Σε αυτή την κατηγορία, μπορούμε να βρούμε εντολές που σχετίζονται με την επανάληψη. Ενδεικτικά, μπορούμε να
βρούμε μπλοκ εντολών που καθορίζουν τις φορές ή τον χρόνο για τον οποίο θα εκτελεστεί ένα σύνολο εντολών και που επιτρέπουν την εκτέλεση των εντολών όσο ισχύει ή όχι μία συνθήκη.

Λογική
Σε αυτή την κατηγορία, μπορούμε να βρούμε εντολές που σχετίζονται με τις λογικές συνθήκες. Ενδεικτικά, περιλαμβάνει μπλοκ εντολών που ελέγχουν αν ισχύει κάποια συνθήκη και εκτελούν ή όχι τις εμβόλιμες εντολές, εντολές σύγκρισης και δυνατότητα συνδυασμού εντολών.

Μεταβλητές
Σε αυτή την κατηγορία, μπορούμε να βρούμε εντολές που σχετίζονται με μεταβλητές. Αρχικά, χρειάζεται να οριστεί μία μεταβλητή, δηλαδή ένα αντικείμενο του οποίου η τιμή μπορεί να αλλάξει στη διάρκεια εκτέλεσης του προγράμματος.

 

Περιβάλλον προγραμματισμού makeblock για microbit

 Μπορείς να προγραμματίσεις το Microbit με MakeCode στον online editor που θα βρεις στη διεύθυνση: https://makecode.microbit.org/

Για να αλλάξεις τη γλώσσα, πάτησε στο εικονίδιο των ρυθμίσεων επάνω δεξιά.

Αν θέλεις να ανοίξεις κάποιο πρόγραμμα που έχεις αποθηκεύσει στον υπολογιστή σου, επίλεξε “Εισαγωγή”, στη συνέχεια “Εισαγωγή αρχείου” και τέλος “Browse” για να περιηγηθείς στα στους φακέλους του υπολογιστή. Μπορείς επίσης να εισάγεις αρχεία .hex σύροντας και αφήνοντάς τα οπουδήποτε στο πρόγραμμα επεξεργασίας!

Ξεκίνησε επιλέγοντας “Νέο έργο” και δώσε ένα όνομα στο project σου.

Στο αριστερό μέρος του editor βρίσκεται ένας προσομοιωτής τον οποίο μπορείς να αποκρύψεις αν το επιθυμείς. Στο κεντρικό κομμάτι βρίσκονται οι κατηγορίες των εντολών και στο δεξί μέρος βρίσκεται η περιοχή δημιουργίας των προγραμμάτων στην οποία “ρίχνεις” τα μπλοκ των εντολών με “drag-and-drop”.

Δοκίμασε να δημιουργήσεις το πρώτο σου πρόγραμμα!

Ανέβασέ το στο Microbit

Σύνδεσε το Microbit με τον υπολογιστή σου με ένα USB καλώδιο. Μόλις το κάνεις, στον υπολογιστή θα ανοίξει ο φάκελος του Microbit τον οποίο μπορείς και να κλείσεις.

Για να περάσεις το πρόγραμμα στο Microbit πάτησε “Λήψη”.

Ακολούθησε τις οδηγίες που προβάλλονται και σε 2 βήματα θα έχεις συνδεθεί για πρώτη φορά με το Microbit. Μην παραλείψεις να επιλέξεις “Connect” στο τέλος της διαδικασίας.

Την επόμενη φορά που θα συνδέσεις το Microbit στον υπολογιστή σου, αυτό θα εντοπιστεί αυτόματα και το μόνο που έχεις να κάνεις για να εκτελέσει το Microbit το πρόγραμμά σου είναι να επιλέξεις “Λήψη”.

Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2024

TPBot- Ακολούθα το χέρι μου

Στόχοι:

Να μάθουν οι μαθητές βασικές αρχές προγραμματισμού και αυτοματισμού χρησιμοποιώντας το TPBot και τον αισθητήρα απόστασης.

Να κατανοήσουν πώς οι αισθητήρες χρησιμοποιούνται για την ανίχνευση αντικειμένων και την προσαρμογή της κίνησης ενός ρομπότ.

Αγώνες ταχύτητας: Οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να προγραμματίσουν το TPBot ώστε να ακολουθεί το χέρι τους ώστε να το οδηγήσουν πρώτοι στο τέρμα μίας πίστας.

Διάρκεια: 45 λεπτά

Υλικά:

  • 1 TPBot για κάθε ομάδα (ή ζεύγος) μαθητών
  • 1 microbit (για το προγραμματισμό του TPBot)
  • Αισθητήρας απόστασης (συνδεδεμένος στο TPBot)
  • Υπολογιστές ή tablets για τον προγραμματισμό του microbit

1. Εισαγωγή στο TPBot και στους Αισθητήρες Απόστασης (5 λεπτά)

Αρχικά θα γίνει μία συζήτηση για τον αισθητήρα απόστασης του TPBot. Στη συνέχεια θα γίνει συζήτηση και καταγραφή του τι θέλουμε να κάνει το TPBot ανάλογα με τη μέτρηση της απόστασης ώστε στη συνέχεια να δημιουργήσουμε το πρόγραμμα

Αισθητήρας Απόστασης: Εισάγετε τον αισθητήρα απόστασης, εξηγώντας ότι μετρά την απόσταση από αντικείμενα μπροστά του και ότι το TPBot θα χρησιμοποιήσει αυτές τις μετρήσεις για να καταλάβει πού βρίσκεται το χέρι του χρήστη.

2. Προγραμματισμός της Κίνησης του TPBot (30 λεπτά)

Α. Καθορισμός της Απόστασης για Ενέργειες (5 λεπτά)

Προσδιορισμός τιμών: Συζητήστε τιμές για τη ρύθμιση των αποστάσεων του αισθητήρα, π.χ., 0-10 cm για "πολύ κοντά", 10-20 cm για "μεσαία απόσταση" και 20+ cm για "μακρινή απόσταση".

Ενέργειες: Θέστε τους κανόνες της κίνησης:

Β. Δημιουργία του Κώδικα (15 λεπτά)

Προγραμματισμός στο MakeCode:

Χρησιμοποιήστε εντολές τύπου "if...else" για κάθε απόσταση, συνδέοντας κάθε απόσταση με τις ανάλογες κινήσεις του TPBot 


Ανατροφοδότηση και Έλεγχος Κώδικα: Ενθαρρύνετε τους μαθητές να εκτελούν δοκιμές καθώς προχωρούν, για να επιβεβαιώσουν ότι ο TPBot αντιδρά σωστά στις διαφορετικές αποστάσεις του χεριού.

Γ. Δοκιμές και Βελτιστοποίηση (10 λεπτά)

Δοκιμές σε Πραγματικό Χρόνο: Οι μαθητές/τριες ελέγχουν αν το TPBot αντιδρά ανάλογα με τις κινήσεις του χεριού τους. Οι μαθητές/τριες αγωνίζονται σε ομάδες και ανά 2 ή περισσότερα ζευγάρια.

Βελτίωση : Αν δεν αντιδρά σωστά, τροποποιούν τις αποστάσεις ή τις ενέργειες ώστε να επιτύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

3. Ανασκόπηση και Συζήτηση (10 λεπτά)

Ανατροφοδότηση: Συζητήστε με τους μαθητές και τις μαθήτριες πώς ο αισθητήρας απόστασης επέτρεψε στο TPBot να "βλέπει" και να αντιδρά στο χέρι τους.

Ερωτήσεις:

  • Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε στη ρύθμιση των αποστάσεων;
  • Πώς θα βελτιώνατε τον κώδικα για να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά;


Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2024

Δραστηριότητα: Δημιουργία Γεωμετρικών Σχημάτων με Εντολή Πένας και Δομή Επανάληψης

 Δραστηριότητα: Δημιουργία Γεωμετρικών Σχημάτων με Εντολή Πένας και Δομή Επανάληψης

Στόχος: Να μάθουν τα παιδιά τη χρήση της πένας στο Scratch και την έννοια της επανάληψης για τη δημιουργία γεωμετρικών σχημάτων.

Χρόνος: 45 λεπτά

1. Εισαγωγή (10 λεπτά)

Συζήτηση και Παρουσίαση:

Εξηγούμε τι είναι η εντολή «πένας» στο Scratch και πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αφήνει γραμμές καθώς κινείται ο χαρακτήρας.

Σύντομη εισαγωγή στη δομή επανάληψης και πώς μας επιτρέπει να επαναλαμβάνουμε μια σειρά εντολών χωρίς να τις γράφουμε ξανά.

Παρουσίαση της χρήσης της πένας με παραδείγματα, π.χ., πώς να σχεδιάσουν ένα τετράγωνο.

Παράδειγμα:

  • Δείχνουμε στα παιδιά πώς να σχεδιάσουν ένα απλό τετράγωνο με τη δομή επανάληψης και την πένα:
  • Χρησιμοποιούμε την εντολή «Όταν πατηθεί το πράσινο σημαίακι».
  • Κατεβάζουμε την πένα με «Κατέβασε την πένα».
  • Χρησιμοποιούμε τη δομή επανάληψης «Επανάλαβε 4 φορές» για να σχεδιάσει το τετράγωνο:
  • Κινήσου 100 βήματα.
  • Στρέψε κατά 90 μοίρες.

Τα παιδιά βλέπουν ότι αυτός είναι ένας εύκολος τρόπος να σχεδιάσουν ένα τετράγωνο χωρίς να γράφουν επαναλαμβανόμενες εντολές.

2. Δραστηριότητα: Δημιουργία Πολυγώνων (20 λεπτά)

Εργασία- Σχεδιάστε το δικό σας σχήμα:

Ζητάμε από τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν την πένα και τη δομή επανάληψης για να σχεδιάσουν τρίγωνα, πεντάγωνα ή και εξάγωνα.

Τα βοηθάμε να καταλάβουν ότι η γωνία που πρέπει να στρίψουν εξαρτάται από τον αριθμό των πλευρών:

  • Για τρίγωνο: Επανάλαβε 3 φορές και Στρέψε κατά 120 μοίρες.
  • Για πεντάγωνο: Επανάλαβε 5 φορές και Στρέψε κατά 72 μοίρες.
  • Για εξάγωνο: Επανάλαβε 6 φορές και Στρέψε κατά 60 μοίρες.

Επέκταση: Χρήση Χρωμάτων και Πάχους Πένας:

Ζητάμε από τα παιδιά να προσθέσουν αλλαγές στο χρώμα και στο πάχος της πένας για κάθε πλευρά.

Για παράδειγμα, μετά από κάθε επανάληψη, μπορούν να χρησιμοποιήσουν την εντολή «Άλλαξε χρώμα πένας κατά 10» και «Άλλαξε μέγεθος πένας κατά 1».

Έτσι, θα δημιουργηθεί ένα πολυγωνικό σχήμα που αλλάζει χρώματα και πάχος, δίνοντάς του πιο ενδιαφέρον αποτέλεσμα.

3. Αυτοσχεδιασμός και Εξερεύνηση (10 λεπτά)

Δημιουργήστε τον δικό σας «πίνακα ζωγραφικής» με πολύγωνα:

Ζητάμε από τα παιδιά να δημιουργήσουν ένα «σχέδιο» ή «πίνακα ζωγραφικής» με τη χρήση πολυγώνων.

Μπορούν να προσθέσουν ένα δεύτερο σχήμα μέσα σε ένα άλλο (π.χ., μικρότερο τετράγωνο μέσα σε μεγάλο), ή να αλλάξουν θέσεις και χρώματα για να δημιουργήσουν μια «εικόνα».

Ελεύθερος πειραματισμός:

Τα παιδιά ενθαρρύνονται να πειραματιστούν με διαφορετικά μεγέθη και χρώματα και να ανακαλύψουν πόσα διαφορετικά σχέδια μπορούν να φτιάξουν μόνο με την πένα και τη δομή επανάληψης.

Κάθε παιδί μπορεί να μοιραστεί τη δημιουργία του με την τάξη.

4. Κλείσιμο και Συζήτηση (5 λεπτά)

Αξιολόγηση:

Ρωτάμε τα παιδιά τι δυσκολίες αντιμετώπισαν και πώς τις ξεπέρασαν.

Συζητάμε πώς η επανάληψη τους βοήθησε να σχεδιάσουν γρήγορα και αποτελεσματικά σχήματα.

Συμπεράσματα:

Συνοψίζουμε τη σημασία της επανάληψης και της πένας για τη δημιουργία σχημάτων.

Εξηγούμε πώς οι δομές αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πιο σύνθετες δημιουργίες στο Scratch και στην προγραμματιστική λογική γενικότερα.

Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2024

14-27 October 2024/CodeWeek2024 - Codeweek 4 all: cw24-r9228

Sτις 14-27 Οκτωβρίου γιορτάζεται η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα του Κώδικα. Χρησιμοποιήστε τον κωδικό: cw24-r9228 ώστε να ενωθούμε όλοι μαζί και να αποκτήσουμε το πιστοποιητικό αριστείας. Σε αυτό το padlet θα βρείτε δραστηριότητες και φύλλα εργασίας σχετικά με την εβδομάδα προγραμματισμού. Μπορείτε να προσθέσετε κι εσείς τις δικές σας δραστηριότητες καθώς και φωτογραφίες από την υλοποίηση των παραπάνω με τους μαθητές/τριές σας. Εύχομαι να έχουμε μια δημιουργική και διασκεδαστική ευρωπαϊκή εβδομάδα του κώδικα! 

Η Δράση ξεκίνησε από την φίλη Βασιλική Κάζη.

Έγινε με το Padlet