Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2020

Μυστικοί πράκτορες- Codeweek

Μυστικοί πράκτορες εν δράση

Θέλετε να γίνετε μυστικοί πράκτορες για μια μέρα; Είμαι σίγουρη ότι θα ενθουσιαστείτε με το παιχνίδι του μυστικού θησαυρού. Για να μπορέσετε όμως να φτάσετε στον θησαυρό πρέπει να λειτουργήσετε σαν πράκτορες.

Δείτε τι πρέπει να κάνετε:

·         Να λύσετε ένα πρόβλημα - γρίφο και έτσι να βρείτε τον αριθμό κλειδί για να αποκρυπτογραφήσετε το μήνυμα.

·         Να αποκρυπτογραφήσετε το μήνυμα και να βρείτε το πρώτο στοιχείο.

·         Στο πρώτο στοιχείο θα βρείτε ένα νέο πρόβλημα - γρίφο που θα σας βοηθήσει να βρείτε το δεύτερο αριθμό κλειδί για να αποκρυπτογραφήσετε το δεύτερο μήνυμα.

·         Το δεύτερο μήνυμα έχει το μέρος όπου βρίσκεται ο θησαυρός.

 

Βρείτε τον, πάρτε το βραβείο σας και μοιραστείτε το με τους φίλους σας!

Πώς θα βρω το κρυμμένο μήνυμα;

Το μήνυμα είναι κρυπτογραφημένο και δεν μπορεί να το καταλάβει αυτός που θα το βρει χωρίς να έχει το κλειδί για να το αποκρυπτογραφήσει. Υπάρχουν πολλές μέθοδοι κρυπτογράφησης και μια από τις πρώτες και πιο γνωστές είναι η μέθοδος υποκατάστασης και η «μέθοδος κρυπτογράφησης του Καίσαρα». Αυτό είναι και το πιο συνηθισμένο είδος κρυπτογραφίας. Εδώ τα γράμματα δεν αλλάζουν θέση, αλλά αλλάζουν ταυτότητα. Τα γράμματα του κρυπτογραφικού αλφάβητου είναι μετατοπισμένα σε σχέση με το κανονικό κατά μία έως 23 θέσεις.

Ας δούμε ένα παράδειγμα:

Στην πρώτη γραμμή έχουμε το κανονικό αλφάβητο και στη δεύτερη το κρυπτογραφικό αλφάβητο. Τα γράμματα είναι μετατοπισμένα κατά 4. Εδώ δηλαδή το κλειδί είναι ο αριθμός 4. Άρα ξεκινάω από το γράμμα με αριθμό 4, δηλαδή το ε και συνεχίζω. Αν στο μήνυμα βρω το ε σημαίνει ότι είναι το α.

κλειδί

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

 

α

β

γ

δ

ε

ζ

η

θ

ι

κ

λ

μ

ν

ξ

ο

π

ρ

σ

τ

υ

φ

χ

ψ

ω

4

ε

ζ

η

θ

ι

κ

λ

μ

ν

ξ

ο

π

ρ

σ

τ

υ

φ

χ

ψ

ω

α

β

γ

δ

1

β

γ

 Αν λοιπόν θέλαμε να γράψουμε «καλημέρα» έχοντας το κλειδί 4, θα γράφαμε: «ξεολπιφε»!

Δοκιμάστε να αλλάξετε τη σειρά των γραμμάτων αν το κλειδί είναι το 1. Αφού το κλειδί είναι το 1 σημαίνει ότι τα γράμματα θα είναι μετατοπισμένα κατά 1 μία θέση. Έτσι λοιπόν αντί για το α θα γράφαμε β, αντί για το β θα γράφαμε γ κ.ο.κ Συνεχίστε το αλφάβητο μετατοπισμένο για κλειδί= 1.

Γρίφος 1: Λύστε το παρακάτω πρόβλημα για να βρείτε το κλειδί.

Ο Γιώργος έχει 6€ μαζί του. Πηγαίνει στον φούρνο και βλέπει κάτι λαχταριστά κρουασάν με σοκολάτα. Αγοράζει 2 δύο κρουασάν και δίνει ένα στην αδερφή του την Ελένη. Το κάθε κρουασάν κοστίζει 2€. Πόσα ρέστα του έμειναν;

Απάντηση = ………………………………………………………..

Κλειδί = ………

Γράψτε στον πίνακα το κλειδί που βρήκατε και γράψτε το νέο αλφάβητο μετατοπισμένο. Χρησιμοποιήστε το για να βρείτε το κρυμμένο μήνυμα

κλειδί

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

 

α

β

γ

δ

ε

ζ

η

θ

ι

κ

λ

μ

ν

ξ

ο

π

ρ

σ

τ

υ

φ

χ

ψ

ω

 

Το κρυφό μήνυμα είναι:  σλυβ γσρ φρ φητγφγμλ

σ

λ

υ

β

 

γ

σ

ρ

 

φ

ρ

 

φ

η

τ

γ

φ

γ

μ

λ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Γρίφος 2: Λύστε το παρακάτω πρόβλημα για να βρείτε το κλειδί

Η γιαγιά Εύα έχει 15 κεράσματα και θα τα μοιράσει στα 5 εγγόνια της (θα δώσει ίδιο αριθμό κερασμάτων σε κάθε εγγόνι). Πόσα κεράσματα θα δώσει σε κάθε εγγόνι της;

Απάντηση = …………………………………………………………………………………………….

Κλειδί =   ………

κλειδί

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

 

α

β

γ

δ

ε

ζ

η

θ

ι

κ

λ

μ

ν

ξ

ο

π

ρ

σ

τ

υ

φ

χ

ψ

ω

 

Το κρυφό μήνυμα είναι:  τμφγ δτσ χκπ θηυδ

τ

μ

φ

γ

 

δ

τ

σ

 

χ

κ

π

 

θ

η

υ

δ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2020

Δημιουργώ μια διαδραστική εικόνα- κάρτα με το scratch


 Σε αυτή τη δραστηριότητα οι μαθητές δημιουργούν μια διαδραστική εφαρμογή, ένα κινούμενο μήνυμα με την εφαρμογή του προγραμματιστικού περιβάλλοντος που μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα scratch.mit.edu . Η δραστηριότητα αυτή γίνεται στα πλαίσια της Εβδομάδας του Κώδικα #CodeWeek στην οποία συμμετέχουμε για 4η χρονιά με πάνω από 12 κοινές εκδηλώσεις σε άλλες χώρες και στην Ελλάδα.

Δείτε ένα έργο που δημιούργησαν οι μαθητές μου στις περσινές τους εκδηλώσεις:  

Μπορείτε να κατεβάσετε το φύλλο εργασίας animation scratch

Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2020

Yπηρεσία των Ηλεκτρονικών Σχολικών Περιοδικών & Εφημερίδων

 

Η υπηρεσία των Ηλεκτρονικών Σχολικών Περιοδικών & Εφημερίδων (https://schoolpress.sch.gr) προσφέρεται από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο στα μέλη της σχολικής κοινότητας της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Εκπαιδευτικοί και μαθητές που έχουν λογαριασμό στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο μπορούν να δημιουργήσουν και να δημοσιεύσουν ηλεκτρονικά περιοδικά και να προβάλλουν το περιεχόμενο τους στο Διαδίκτυο.

Η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν, μέσα από ένα εύχρηστο (web) περιβάλλον εργασίας, και προσφέρει σε εκπαιδευτικούς και μαθητές μία ευκαιρία να αναλάβουν αρμοδιότητες και να συνεργαστούν ως αρχισυντάκτες, συντάκτες, εκδότες ή απλοί συνδρομητές ενός ηλεκτρονικού περιοδικού ή εφημερίδας. Μέσω της υπηρεσίας δίνεται η δυνατότητα έκφρασης των μαθητικών ανησυχιών με μορφή δοκιμίων ή άρθρων. Οι εκπαιδευτικοί παράλληλα έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώσουν την τελική έκδοση των κειμένων πριν δημοσιευθούν.

Στόχος της υπηρεσίας είναι να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να καλλιεργήσουν ικανότητες συνεργασίας, να αναπτύξουν τις συντακτικές τους ικανότητες και τελικά να παράγουν ποιοτικό ψηφιακό περιεχομένου, το οποίο μπορεί να διαχυθεί εύκολα σε άλλες υπηρεσίες του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου ή του διαδικτύου γενικότερα.

Μπορείτε να βρείτε οδηγίες για τη σύνδεση ενός μαθητή στην υπηρεσία, σε ένα υπάρχον περιοδικό και τη δημιουργία ενός νέου άρθρου. Προϋπόθεση είναι ο διαχειριστής- εκπαιδευτικός να τον έχει δώσει ρόλο στο ηλεκτρονικό περιοδικό. Δείτε τις οδηγίες εδώ

Για να μεταβείτε στο ηλεκτρονικό περιοδικό του σχολείου μας Rob and Me 20 μπορείτε να πατήσετε εδώ.

Συνδεθείτε με τα στοιχεία σας στο ΠΣΔ και δημιουργήστε το άρθρο σας.

Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2020

Πώς φαντάζομαι ένα ρομπότ;

Τι είναι ένα ρομπότ; Πώς το φανταζόμαστε;

 Είναι ένα τενεκεδένιο ασημένιο κουτί, είναι ένα στρογγυλό επίπεδο αντικείμενο, ένα αυτοκινούμενο όχημα ή μήπως είναι ένα μαλλιαρό σκυλάκι; Τι μπορεί να κάνει; Γιατί το κατασκευάζουμε;

Όλες οι παραπάνω είναι μερικές από τις ερωτήσεις που θέτουμε αρχικά στους μαθητές μας σχετικά με τα ρομπότ. Οι μικροί μας μαθητές σκέφτονται και απαντούν στις παραπάνω ερωτήσεις. Οι απαντήσεις καταγράφονται στον παρακάτω πίνακα padlet.

Έγινε με το Padlet

Ένα ρομπότ είναι μια μηχανική συσκευή η οποία μπορεί να υποκαθιστά τον άνθρωπο σε διάφορες εργασίες. Ένα ρομπότ μπορεί να δράσει κάτω από τον απευθείας έλεγχο ενός ανθρώπου ή αυτόνομα κάτω από τον έλεγχο ενός προγραμματισμένου υπολογιστή. Τα ρομπότ μπορούν να χρησιμοποιηθούν ώστε να κάνουν εργασίες οι οποίες είτε είναι δύσκολες ή επικίνδυνες για να γίνουν απευθείας από έναν άνθρωπο. Σε άλλες περιπτώσεις, χρησιμοποιούνται για να εκτελέσουν εργασίες ταχύτερα ή φθηνότερα απ' ότι ο άνθρωπος. Έτσι, μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην αυτόματη παραγωγή μεγάλων ποσοτήτων κάποιου προϊόντος και με χαμηλότερο κόστος (για παράδειγμα, στις αλυσίδες παραγωγής). 
Η λέξη ρομπότ προέρχεται από το σλαβικό robota που σημαίνει εργασία. Καθιερώθηκε ως όρος με την σημερινή του έννοια το 1920 από τον Τσέχο θεατρικό συγγραφέα Karel Čapek στο έργο του "R.U.R." (Rossum's Universal Robots), όπου σατιρίζει την εξάρτηση της κοινωνίας από τους μηχανικούς εργάτες (ρομπότ) της τεχνολογικής εξέλιξης και που τελικά εξοντώνουν τους δημιουργούς τους. Σε πολλές σύγχρονες σλαβικές γλώσσες (πχ την πολωνική) χρησιμοποιείται σαν έκφραση της καθημερινότητας με την έννοια της σκληρής δουλειάς (αντίστοιχο του χαμαλίκι). Από τα πρώτα ρομπότ που αναφέρονται στη λογοτεχνία είναι ο Τάλως από την ελληνική μυθολογία και οι 20 τρίποδες λέβητες του Ηφαίστου θεωρούμενοι "θαύμα ιδέσθαι" κ.¨α. Με την ανάπτυξη και μελέτη των ρομπότ ασχολείται η ρομποτική, επιστήμη που αποτελεί συνδυασμό πολλών κλάδων άλλων επιστημών, κυρίως δε της πληροφορικής, της ηλεκτρονικής και της μηχανολογίας. Στην επιστημονική φαντασία συνήθως συναντούνται ρομπότ τα οποία έχουν τη μορφή ανθρώπου. Αυτά τα ρομπότ καλούνται ανδροειδή. Τα σημερινά ρομπότ δεν είναι ανδροειδή (androids) που κατασκευάστηκαν για να υποδυθούν ανθρώπινα όντα. Σημαντική συνεισφορά στη φιλολογία για τα ρομπότ είχε ο Ισαάκ Ασίμωφ με τους τρεις νόμους της ρομποτικής που διατύπωσε στα διηγήματά του. Είναι σημαντική η ανάπτυξη ρομπότ που να έχουν τα αναγκαία χαρακτηριστικά ώστε να είναι φιλικά και ωφέλιμα προς τον άνθρωπο. Τα στοιχεία αυτά ονομάζονται στοιχεία κοινωνικής νοημοσύνης. Πηγή: http://el.wikipedia.gr

Στη συνέχεια τα παιδιά σχεδιάζουν το ρομπότ τους και τα ονομάζουν (σύμφωνα με τη φαντασία τους). Τέλος, χρωματίζουν ένα τρισδιάστατο ρομπότ και συνδέουν τα κομμάτια του. Το έντυπο για το 3D ρομπότ μπορείτε να το βρείτε εδώ.

Πώς λειτουργεί το ρομπότ; 

Πώς κάνει αυτά που κάνει; Μα φυσικά με τις οδηγίες που του δώσαμε εμείς (πρόγραμμα) και το προγραμματίσαμε να κάνει αυτά που θέλουμε! Το δικό μου ρομπότ, ο Τάλος έχει πάρει σαφείς οδηγίες από εμένα να βάλει πλυντήριο ρούχων. Να οι οδηγίες που του έδωσα:

  • Αν το πλυντήριο δεν είναι στην πρίζα τότε βάλτο στην πρίζα.
  • Αν το πλυντήριο είναι στην πρίζα άνοιξε την πόρτα του κάδου.
  • Άνοιξε το καλάθι με τα άπλυτα.
  • Πάρε όσα ανοιχτόχρωμα ρούχα έχει μέχρι να φτάσεις τα 5 κιλά ρούχα ή να τελειώσουν τα ανοιχτόχρωμα ρούχα.
  • Βάλ' τα στον κάδο του πλυντηρίου.
  • Ρίξε μια ταμπλέτα απορρυπαντικού μέσα στον κάδο.
  • Κλείσε την πόρτα του κάδου.
  • Επίλεξε το πρόγραμμα που λέει "ανοιχτόχρωμα".
  • Επίλεξε τις 1000 στροφές.
  • Επίλεξε 60 βαθμούς θερμοκρασία.
  • Πάτησε το πλήκτρο εκκίνησης.
  • Όταν τελειώσει το πρόγραμμα και ακούσεις τον ήχο του τερματισμού τότε άνοιξε την πόρτα του κάδου.
  • Βγάλε το πλυντήριο από την πρίζα.

Σκεφτείτε και εσείς τι θα θέλατε να κάνει το δικό σας ρομπότ και καταγράψτε τις οδηγίες που θα του δώσετε, για να κάνει τη δουλειά του, σε ένα φύλλο χαρτί. Δοκιμάστε κάποιον άλλο να του δώσετε αυτές τις εντολές ή εκτελέστε τις εσείς και ελέγξτε το πρόγραμμά σας! Δοκιμάστε να κινήσετε έναν συμμαθητή σας μέσα στην αίθουσα, να του δώσετε οδηγίες να γράψει κάτι στον πίνακα ή να σας φέρει ένα αντικείμενο.

Στόχος είναι οι μαθητές να κατανοήσουν ότι τα ρομπότ εκτελούν τις οδηγίες που τους δώσαμε εμείς. Αν αυτές είναι σωστές τότε θα κάνει σωστή δουλειά το ρομπότ μας. Επίσης, θέλουμε οι μαθητές να κατανοήσουν την δομή ακολουθίας, πως ένα πρόγραμμα είναι μια σειρά από εντολές, τοποθετημένες σε σωστή θέση.

Δοκιμάστε τα παραπάνω και σχολιάστε για τα αποτελέσματα

Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2020

Pixel Art- Ψηφιοποίηση εικόνας- δημιουργώ και ανακαλύπτω τον κώδικα για την Εβδομάδα Προγραμματισμού

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, δημιούργησα δραστηριότητες για την εβδομάδα του κώδικα γιατί τα παιδιά τις λατρεύουν. Ορισμένες δραστηριότητες απαιτούν χρήση υπολογιστή για προγραμματισμό αλλά άλλες δραστηριότητες δεν χρειάζονται υπολογιστή ή κάποιο προγραμματιστικό περιβάλλον. 

Φέτος πάλι, μετά από τον μεγάλο ενθουσιασμό που έδειξαν πέρσι τα παιδιά, αποφάσισα να δούμε την ψηφιοποίηση της εικόνας, να γνωρίσουμε τα pixels, να φτιάξουμε μια εικόνα αν έχουμε τον κώδικα με τα pixels της εικόνας αλλά και να πάμε ένα βήμα παρακάτω. Τα παιδιά θα δημιουργήσουν μια εικόνα σε ένα πλέγμα, θα γράψουν τον κώδικα, θα τον δώσουν σε έναν συμμαθητή τους και αυτός θα προσπαθήσει να βρει την κρυμμένη εικόνα από τον κώδικα του συμμαθητή τους. Έτσι, θα μπορέσουμε να δούμε και τις δύο διαδικασίες, την κωδικοποίηση και την αποκωδικοποίηση.

Στόχος της δραστηριότητας είναι οι μαθητές να δούνε μια μορφή κώδικα και αναπαράστασης μιας εικόνας, να δημιουργήσουν τον δικό τους κώδικα να είναι προσεκτικοί σε κάθε τους βήμα και να δημιουργήσουν με τους φίλους τους

Παρακάτω δίνεται ένα παράδειγμα ψηφιοποιημένης εικόνας και του κώδικά της

Ο κώδικας της κρυμμένης εικόνας που δίνεται στους μαθητές

Το πλέγμα που θα χρωματίσουν οι μαθητές


Η εικόνα όπως θα εμφανιστεί μετά το χρωμάτισμα από τους μαθητές
Στους μεγαλύτερους μαθητές θα δώσουμε ένα κενό πλέγμα το οποίο θα χρωματίσουν και θα δημιουργήσουν τη δικιά τους εικόνα. Στη συνέχεια, θα μετατρέψουν την εικόνα σε κώδικα και θα δώσουν τον κώδικα σε έναν συμμαθητή τους. Αυτός με τη σειρά του θα του δώσει τον κώδικα της δικής του εικόνας. Έτσι, θα δούνε τη διαδικασία της δημιουργίας και αναπαράστασης της εικόνας από την αρχή και θα ελέγξουν αν κατάφεραν να γράψουν σωστά τον κώδικα και να τον μεταφέρουν στη συνέχεια στο χαρτί!

Μπορείτε να βρείτε τις δραστηριότητες με οδηγίες στο φύλλο εργασίας εδώ
Αν θέλετε να συμμετέχετε με αυτή τη δραστηριότητα στην εβδομάδα του κώδικα, χρησιμοποιείστε τον κωδικό της εκδήλωσής μου cw20-tFT40 
Έτσι, μπορούμε όλοι να αποκτήσουμε το Πιστοποιητικό Αριστείας της Εβδομάδας του Κώδικα.  Για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να συνδεθούμε τουλάχιστον 10 σχολεία ή τουλάχιστον 3 χώρες!

Activity for other teachers in English

This year again, after the great enthusiasm shown by the children last year, I decided to see the digitization of the image, to get to know the pixels, to make an image if we have the code with the pixels of the image but also to go one step further. The children will create an image on a grid, write the code, give it to a classmate and he will try to find the hidden image from their classmate's code. Thus, we will be able to see both processes, encoding and decoding. Younger students discover the hidden picture when we provide the code. I have written the activity in English if a teacher wants to download it. You can download it here.


Μερικές φωτογραφίες από τα δικά μου παιδιά τα οποία πάντα ελέγχουν τις δραστηριότητες που φτιάχνω. 
Here are some pictures of student's creations