Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2020

Προστατέψτε το περιβάλλον με τον CodyRoby- Unplugged δραστηριότητες προγραμματισμού

 Ο CodyRoby είναι ο φίλος μας, το ρομπότ που θα σώσει το περιβάλλον από τα σκουπίδια. Θέλει να μας μάθει πόσα χρόνια πρέπει να περάσουν ώστε να διαλυθεί ένα σκουπίδι που πετάμε στο δρόμο και όχι στους κάδους, ελπίζοντας ότι έτσι θα σταματήσουμε να πετάμε σκουπίδια κάτω.

Θέλεις να μάθεις και εσύ πόσο καιρό κάνει ένα σκουπίδι να διαλυθεί; Θα πρέπει να ακολουθήσεις τη διαδρομή που λέει ο CodyRoby σύμφωνα με τις κάρτες προγραμματισμού, το ταμπλό και τις οδηγίες.

Ας ξεκινήσουμε εξηγώντας τις κάρτες μετακίνησης και το ταμπλό. Υπάρχει ένα ταμπλό, με κουτάκια, πάνω στα οποία κινείται ο CodyRoby. Επιτρέπεται να κάνει τις εξής κινήσεις με τις παρακάτω κάρτες:

Κίνηση μπροστά  κίνηση αριστερά κίνηση δεξιά

Προσοχή: Ο στροφή δεν σημαίνει και μετακίνηση, μόνο στροφή γύρω από τον εαυτό του!

Ο CodyRoby αρχικά ξεκινάει από τη θέση «Εκκίνηση» και μετακινείται μέσα στο πλέγμα με τα κουτάκια. Όπως βλέπετε, η κατεύθυνση που κοιτάει είναι προς τα πάνω.

Η πρώτη του αποστολή είναι να βρει πόσο καιρό κάνει μια εφημερίδα για να διασπαστεί στο περιβάλλον. Για να βρει την απάντηση, πρέπει να ξεκινήσει από το κίτρινο κουτάκι «Εκκίνηση» και να μετακινηθεί σύμφωνα με τις κάρτες- εντολές που του δίνονται. Για να βρει τον χρόνο που κάνει να διασπαστεί η εφημερίδα πρέπει να ακολουθήσει τις παρακάτω οδηγίες- κώδικα.

Μπροστά- Μπροστά- Μπροστά- Αριστερά- Μπροστά-Μπροστά-Δεξιά- Μπροστά

Άρα, αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να πάει 3 κουτάκια μπροστά, να στρίψει αριστερά μένοντας στο ίδιο κουτάκι, να πάει 2 κουτάκια μπροστά, να στρίψει δεξιά μένοντας στο ίδιο κουτάκι και να πάει 1 κουτάκι μπροστά.

Ακολουθώντας τη διαδρομή, που δείχνουν οι εντολές, φτάνει τελικά στο κουτάκι που λέει 1-3 χρόνια. Άρα μαθαίνουμε ότι μια εφημερίδα κάνει 1-3 χρόνια να διασπαστεί. Στο κουτάκι αυτό φαίνεται η κατεύθυνση πλέον του CodyRoby. Κοιτάει πάλι προς τα πάνω. Είναι πολύ σημαντικό να μην μπερδευτείτε, γιατί τώρα, ο CodyRoby θα πρέπει να συνεχίσει για το νέο στοιχείο που είναι το «τσιγάρο».

Ακολουθήστε τις επόμενες εντολές, μετακινήστε κατάλληλα τον CodyRoby και βρείτε τα πρώτα 10 στοιχεία. Σημειώστε την απάντηση δίπλα τους μαζί με τη φορά του CodyRoby (Πάνω, κάτω, δεξιά, αριστερά- που κοιτάει δηλαδή) ώστε αν κάνετε κάποιο λάθος να μπορείτε να επιστρέψετε στην προηγούμενη εντολή.

Κολλήστε- σημειώστε τον CodyRoby στην τελική θέση του 10ου στοιχείου ώστε να συνεχίσουμε την αναζήτηση σε επόμενο μάθημα. Μη ξεχάσετε να ενημερώσετε τη δασκάλα για τον χρόνο σας!

 Στο τέλος δώστε το φύλλο στη δασκάλα να δείτε αν απαντήσατε σωστά.

Δείτε το φύλλο όπου θα γράψετε τις απαντήσεις σας

Δείτε τις εντολές που θα χρειαστείτε

Μπορείτε να κατεβάσετε το φύλλο της δραστηριότητας πατώντας εδώ

Ελέγξτε ή τρέξτε τον κώδικά σας και μέσα από το διαδραστικό παιχνίδι στο scratch


Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2020

Αναζήτηση στο διαδίκτυο

Ένας πολύ σημαντικός λόγος που χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο είναι για να αναζητήσουμε και να βρούμε πληροφορίες για διάφορα θέματα. Για να αναζητήσουμε κάτι στον παγκόσμιο ιστό χρησιμοποιούμε μια μηχανή αναζήτησης. Υπάρχουν πολλές μηχανές αναζήτησης αλλά οι πιο γνωστές είναι:
  • Google
  • Yahoo
  • Bing
  • DuckDuckGo
  • MSN
  • Yandex
Στην παρακάτω εικόνα με διαδραστικά στοιχεία μπορείτε να βρείτε πληροφορίες για το πώς λειτουργεί μια μηχανή αναζήτησης, φύλλα οδηγιών, ασκήσεις για εξάσκηση και φύλλα αξιολόγησης. Πατήστε σε κάθε στοιχείο, ξεκινώντας από τα αριστερά προς τα δεξιά, από πάνω προς τα κάτω για να δείτε

Θυμήσου...


Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2020

Κυνήγι θησαυρού- οι συσκευές του υπολογιστή

 Στο παρακάτω κυνήγι θησαυρού πρέπει να απαντήσεις σωστά στις ερωτήσεις και να βρεις τους κρυμμένους αριθμούς. Θα τους συνδυάσεις κατάλληλα για να ξεκλειδώσεις γρίφους και κωδικούς ώστε να ολοκληρώσεις τις 4 αποστολές σου και να φτάσεις στο τέλος του παιχνιδιού. Το έπαθλο είναι έκπληξη και το έχουν φτιάξει μαθητές της Στ' τάξης!


Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2020

28η Οκτωβρίου στο scratch.

Για τον εορτασμό της εθνικής μας επετείου σκέφτηκα να δημιουργήσουμε ένα έργο στο scratch σχετικό με αυτή την ημέρα. 

Μπορούμε να εισάγουμε αντικείμενα σχετικά, μπορεί να είναι γράμματα που θα εκφράζουν ένα μήνυμα (πχ ΟΧΙ- ΑΕΡΑ-ΕΛΛΑΔΑ κτλ), μπορεί να είναι ένα αντικείμενο που θα λέει τι έγινε τότε, τι γιορτάζουμε, μπορεί να είναι μια αριθμογραμμή που θα λέει τα γεγονότα με τη σειρά, μπορεί να είναι μια σημαία που όταν την πατάς θα παίζει τον εθνικό ύμνο ή άλλο τραγούδι κτλ.

Σκεφτείτε τι θέλετε να φτιάξετε και επιλέξτε τα αντικείμενά σας. Στη συνέχεια σκεφτείτε και καταγράψτε τι θα κάνουν τα αντικείμενά σας και πότε (όταν πατηθεί η σημαία, όταν κάνουμε κλικ πάνω τους;)

Αναζητήστε αντικείμενα ή ήχους στο διαδίκτυο, πχ τη σημαία της Ελλάδας, τον εθνικό ύμνο σε .mp3 κτλ και αποθηκεύστε τα στο φάκελό σας. Μπορείτε επίσης να δημιουργήσετε τη σημαία της Ελλάδας μόνοι σας στη ζωγραφική και να πείτε τον Εθνικό μας Ύμνο και να το ηχογραφήσουμε και να το αποθηκεύσουμε στον υπολογιστή.

Παρακάτω δίνονται μερικά σενάρια που μπορείτε να εισάγετε στα αντικείμενά σας. Κάθε σενάριο θα πρέπει να ξεκινάει με μια εντολή συμβάντος όπως για παράδειγμα «όταν στη σημαία γίνει κλικ» ή «όταν κάνω κλικ σε αυτό το αντικείμενο» οπότε και το σύνολο των εντολών που ακολουθούν να εκτελεστούν με τη σειρά, η μία μετά την άλλη.

Αν επιλέξουμε το «όταν γίνει κλικ στη σημαία για κάθε αντικείμενο» τότε όλα τα αντικείμενα που έχουν αυτή την εντολή θα εκτελέσουν ταυτόχρονα τα σενάριά τους ενώ αν επιλέξω την εντολή «όταν γίνει κλικ σε αυτό το αντικείμενο» τότε θα πρέπει να κάνω κλικ με το ποντίκι σε κάθε αντικείμενο για να εκτελέσει τα σενάριά του.

Στο παράδειγμα έχουμε ένα αντικείμενο που λέει με λίγα λόγια τι έγινε εκείνη την ημέρα και τι γιορτάζουμε ενώ στο υπόβαθρο παίζει ο Εθνικός μας Ύμνος

Χρησιμοποιήστε τις εντολές για τον ήχο και την ομιλία


Ας θυμηθούμε:

Για να αποθηκεύσουμε μια εικόνα από το διαδίκτυο κάνουμε δεξί κλικ πάνω της και επιλέγουμε «Αποθήκευση εικόνας ως» επιλέγοντας έναν φάκελο

Αναζητήστε σε μια μηχανή αναζήτησης με τη φράση κλειδί: «εθνικός ύμνος .mp3» και «ελληνική σημαία» επιλέγοντας «εικόνες». Για τους στρατιώτες ή αντίστοιχο αντικείμενο γράψτε «ζωγραφιές 28ης Οκτωβρίου» και αποθηκεύστε μια που σας αρέσει ελέγχοντας τον φόντο

Οι εικόνες που χρησιμοποιήσαμε είναι:



Μπορείτε να κατεβάσετε τον Εθνικό Ύμνο από εδώ

Δείτε ένα παράδειγμα- Πατήστε στην πράσινη σημαία.

Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2020

Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2020

Αρχεία και φάκελοι στον υπολογιστή

Όπως είδαμε χρησιμοποιούμε έναν υπολογιστή για να παίζουμε παιχνίδια, να επικοινωνούμε, να αναζητούμε πληροφορίες, να κάνουμε υπολογισμούς, να κάνουμε εργασίες, να ακούμε μουσική, να βλέπουμε ταινίες και πολλά άλλα. Ιδιαίτερα στο σχολείο κάνουμε διάφορες εργασίες όπως δημιουργούμε έγγραφα με κείμενο και εικόνες, δημιουργούμε παρουσιάσεις με κείμενο, εικόνες και ήχο και πολλά ακόμα! Επίσης, προγραμματίζουμε τα ρομπότ μας να κάνουν διάφορα απίστευτα πράγματα.

Για να κάνουμε όλα αυτά όπως έχουμε πει χρειαζόμαστε μερικές συσκευές (υλικό) και μερικά προγράμματα (λογισμικό). Έτσι, αν θέλω να δημιουργήσω μια ζωγραφιά θέλω να έχω ένα ποντίκι για να σχεδιάζω, την οθόνη για να βλέπω (υλικό) αλλά και ένα πρόγραμμα ζωγραφικής (λογισμικό)

Πού πάνε όλα αυτά που κάνουμε στον υπολογιστή;

Όταν ζωγραφίζουμε στη ζωγραφική ή γράφουμε μια εργασία στον κειμενογράφο, όλα αυτά βρίσκονται σε ένα μέρος του υπολογιστή, στην κεντρική μονάδα, που λέγεται «κύρια ή κεντρική μνήμη- RAM». Αν όμως θέλουμε να κρατήσουμε τη ζωγραφιά μας για να τη βλέπουμε ή θέλουμε να κρατήσουμε την εργασία μας για να τη συνεχίσουμε την επόμενη φορά θα πρέπει να την αποθηκεύσουμε. Έτσι πατάμε το κουμπάκι αποθήκευσης και δίνουμε ένα όνομα για τη ζωγραφιά μας ή την εργασία μας. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργήσαμε ένα αρχείο εικόνας ή ένα αρχείο κειμένου.

Άρα: Αρχείο λοιπόν είναι τα οργανωμένα δεδομένα που είναι αποθηκευμένα σε ένα μέσο αποθήκευσης στον υπολογιστή. Αυτά τα δεδομένα μπορεί να είναι εικόνα, κείμενο, ήχος, βίντεο, παρουσιάσεις και πολλά άλλα.

Εδώ μπορείτε να δείτε μερικά εικονίδια αρχείων (εικόνα από dimpapp)

Το κάθε αρχείο έχει ένα όνομα της παρακάτω μορφής. Για παράδειγμα, μια ζωγραφιά που κάναμε για την άνοιξη έχει το όνομα: άνοιξη.jpg. Το "άνοιξη" αποτελεί το όνομα του αρχείου και το "jpg" είναι η κατάληξη του αρχείου. Η κατάληξη του αρχείου δηλώνει τον τύπο του (αν είναι εικόνα, κείμενο, παρουσίαση, βίντεο κτλ) και πολλές φορές και το πρόγραμμα με το οποίο ανοίγει. Για παράδειγμα, ένα αρχείο με όνομα εργασία.doc είναι ένα αρχείο κειμένου και ανοίγει με το πρόγραμμα του κειμενογράφου Microsoft Word ενώ το αρχείο εργασία.txt είναι ένα διαφορετικό αρχείο, αφού έχει διαφορετική κατάληξη, και ανοίγει με το σημειωματάριο ή με άλλο πρόγραμμα κειμενογράφου.

Τα αρχεία αυτά είναι σε ένα μέσο αποθήκευσης για παράδειγμα, μέσα σε έναν σκληρό δίσκο που είναι το πιο μεγάλο μέσο αποθήκευσης στον υπολογιστή και βρίσκεται μέσα στην κεντρική μονάδα. Θυμηθείτε, όταν λέμε μεγάλο μέσο εννοούμε ότι χωράει πολλά πράγματα. Όπως μια μεγάλη αποθήκη όπου μέσα μπορούμε να αποθηκεύσουμε πολλά πράγματα. Μπορούμε να βάλουμε μέσα τα ρούχα, τα παπούτσια, τις πυτζάμες, τα εσώρουχα, τα βιβλία, τα παιχνίδια μας και πολλά άλλα πράγματα.

Εσείς αν θέλατε να βάλετε όλα τα πράγματά σας μέσα σε μια αποθήκη πώς θα τα βάζατε;

  1. Θα τα πετούσατε όλα μέσα τυχαία
  2. Θα βάζατε το κάθε αντικείμενο σε ένα σακουλάκι και τα το πετούσατε μέσα
  3. Θα είχατε ράφια, συρτάρια και κουτιά και θα βάζατε τα σακουλάκια μέσα
  4. Θα είχατε ράφια, συρτάρια και κουτιά με διαφορετικές ονομασίες το καθένα και θα βάζατε μέσα τα σακουλάκια τα οποία θα είχαν ένα όνομα και μια περιγραφή του τι περιέχουν για παράδειγμα μπλε.παντελόνι

Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να είμαστε τακτικοί και οργανωμένοι ώστε να μπορούμε μετά να αναζητούμε και να βρίσκουμε αυτό που θέλουμε. Έτσι πρέπει να δημιουργούμε μέρη όπου εκεί θα έχουμε συγκεκριμένα πράγματα. Αυτά τα μέρη ονομάζονται «φάκελοι» και τους ονομάζουμε ανάλογα τι περιέχουν. Για παράδειγμα, έναν φάκελο που μέσα βάζουμε τις φωτογραφίες μας θα τον ονομάσουμε «φωτογραφίες» ενώ έναν φάκελο με τις εργασίες μας θα τον ονομάσουμε «εργασίες». Οι φάκελοι μπορούν να περιέχουν και υποφακέλους. Έτσι, ο φάκελο «εργασίες» μας μπορεί να περιέχει υποφακέλους όπως «μαθηματικά», «γλώσσα», «ιστορία» κτλ.

Ένας φάκελος έχει κι αυτός ένα χαρακτηριστικό εικονίδιο και είναι σαν αυτό

Άρα:

  1. Χρησιμοποιώ τις συσκευές και τα προγράμματα για να κάνω μια εργασία.
  2. Για να μην τη χάσω την αποθηκεύω δίνοντάς την ένα όνομα και έτσι δημιουργώ ένα αρχείο.
  3. Αυτό το βάζω σε ένα συγκεκριμένο μέρος που λέγεται «φάκελος» και αυτόν του δίνω πάλι ένα χαρακτηριστικό όνομα.

Ερώτηση1:

  1. Πόσους φακέλους περιέχει ο φάκελος «Τα έγγραφά μου» και ποιους;
  2. Πόσους φακέλους περιέχει ο φάκελος «Πληροφορική» και ποιους;

Ερώτηση2: Στη παρακάτω εικόνα, πόσα είναι τα αρχεία και πόσοι οι φάκελοι;

Δείτε τις κάρτες για τις έννοιες


Ελέγξτε τις γνώσεις σας με το παρακάτω κουίζ. Γράψτε το όνομά σας και πατήστε Play

Δείτε περισσότερα για τα αρχεία και τους φακέλους σε μια παρουσίαση  Αρχεία_Φάκελοι

Δείτε περισσότερα από το φωτόδεντρο

Δείτε ένα βίντεο για τη δημιουργία νέου φακέλου από τον εκπαιδευτικό πληροφορικής Δημήτριο Παππά



Δείτε ένα βίντεο για τη διαδικασία αντιγραφής αρχείου 
από τον εκπαιδευτικό πληροφορικής Δημήτριο Παππά


Δείτε ένα βίντεο για τη διαδικασία αποκοπής αρχείου 
από τον εκπαιδευτικό πληροφορικής Δημήτριο Παππά


Δείτε ένα βίντεο για τη διαδικασία διαγραφής φακέλου από τον εκπαιδευτικό πληροφορικής Δημήτριο Παππά



Δείτε ένα βίντεο για τη διαδικασία μετονομασίας φακέλου 
από τον εκπαιδευτικό πληροφορικής Δημήτριο Παππά







Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2020

Γνωρίζω την κεντρική μονάδα του υπολογιστή και μαθαίνω για τα εξαρτήματά του

Στην παρακάτω εικόνα με διαδραστικά στοιχεία μπορείτε να βρείτε πληροφορίες για το εσωτερικό της κεντρικής μονάδας. Θα δούμε τι περιέχει, θα παρακολουθήσουμε βίντεο και στο τέλος θα μπορείτε να ελέγξετε τις γνώσεις σας μέσα από τα κουίζ. Πατήστε το κάθε εικονίδιο για να δείτε περισσότερα