Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2022

Βρες την πιο σύντομη διαδρομή

Σκοπός της παρακάτω δραστηριότητας είναι να κατανοήσουν οι μαθητές οτι το πλήθος των εντολών μπορεί να είναι σημαντικό για ένα πρόγραμμα. Για αρχή, αξιοποιούμε το beebot μας σε ένα απλό πλέγμα ελέγχοντας τις πιθανές εντολές που θα χρησιμοποιήσουμε. Για τα μικρά παιδιά, δεν χρησιμοποιώ ακόμα την έννοια "εντολές" αλλά το πλήθος των τετραγώνων που θα πρέπει να διανύσει το beebot.

Διαδρομές του beebot- Βασικές εντολές κίνησης

Για τη δραστηριότητα αυτή θα χρειαστούμε το πολύ 5 μαρκαδόρους ή ξυλομπογιές διαφορετικού χρώματος.

Βοηθήστε το beebot να πάει από το κουτάκι 1 στο κουτάκι 2. Σχεδιάστε όλες τις πιθανές διαδρομές που μπορεί να ακολουθήσει στο beebot με την ξυλομπογιά ή το μαρκαδόρο.  Σημειώστε πόσα κουτάκια πρέπει σε κάθε περίπτωση να διανύσει το beebot για να φτάσει στο τέρμα.


Κάνουμε τις παρακάτω ερωτήσεις και συζητάμε
  • Αν ήσασταν το Beebot ποια διαδρομή θα επιλέγατε και γιατί;

  • Τι πιστεύετε ότι εννοούμε όταν λέμε «η πιο σύντομη διαδρομή»;
  • Το beebot λειτουργεί με μπαταρία, δηλαδή με ηλεκτρικό ρεύμα. Έχετε ακούσει ότι έχει αυξηθεί η τιμή του ρεύματος; Ποια διαδρομή θα επιλέγατε να πάρετε ώστε να πληρώσετε λιγότερα χρήματα;


Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2022

Φύλλα εργασίας και δραστηριότητες σε χαρτί για το beebot

Στα παρακάτω φύλλα εργασίας μπορείτε να βρείτε ασκήσεις για τις εντολές του beebot και φύλλα δραστηριότητας για να εξασκηθούν οι  μαθητές στις εντολές του beebot καθώς και στη λογική της ακολουθίας και του προγράμματος.

Πατήστε πάνω στις εικόνες για να τα κατεβάσετε

Φύλλο εργασίας για τις εντολές- επιλέγω το σωστό σετ εντολών


Φύλλο δραστηριοτήτων- Προγραμματίζω το beebot, γράφω το κατάλληλο σετ εντολών


Μπορείτε να αξιοποιήσετε την παρακάτω παρουσίαση σχετικά με τις εντολές και την κίνηση του beebot στο χώρο


Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2022

Εγχειρίδιο Linux- Εγκατάσταση Ubuntu

Το Ubuntu είναι ένα πλήρες λειτουργικό σύστημα βασισμένο όμως στο Linux (ή πιο ορθά GNU/Linux). Το Ubuntu δηλαδή είναι μια διανομή (οι διανομές είναι κάτι σαν διαφορετικές εκδόσεις) του Linux. Είναι εξαιρετικά προηγμένο από τεχνολογική και σχεδιαστική άποψη αλλά ευτυχώς δεν υπερέχει μόνο σε αυτόν τον τομέα. Το σημαντικότερο του πλεονέκτημα είναι η απλότητα και η ευκολία στην χρήση. Μπορεί να το χειριστεί/χρησιμοποιήσει ο καθένας. Επιπλέον δεν περιλαμβάνει προεγκατεστημένες μόνο βασικές εφαρμογές αλλά και πάρα πολλά προγράμματα που καλύπτουν περισσότερο ή λιγότερο εξειδικευμένες ανάγκες. Η κοινότητα του Ubuntu, που απαρτίζεται τόσο από απλούς και εξειδικευμένους χρήστες όσο και από προγραμματιστές, στηρίζεται στις ιδέες που πηγάζουν από την ίδια του την φιλοσοφία:

  • ότι το λογισμικό πρέπει να είναι ανοιχτού κώδικα και διαθέσιμο δωρεάν
  • ότι τα εργαλεία λογισμικού πρέπει να μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους ανθρώπους στην μητρική τους γλώσσα
  • να είναι εύκολα στη χρήση ακόμη και από άτομα με αναπηρίες και
  • ότι οι άνθρωποι πρέπει να έχουν το δικαίωμα να προσαρμόζουν και να αλλάζουν το λογισμικό τους με όποιο τρόπο και σε όποια μορφή ικανοποιεί τις ανάγκες τους.

Δείτε οδηγίες εγκατάστασης και χρήσης από την Τεχνική Στήριξη ΣΕΠΕΗΥ εδώ

Δείτε επίσης Οδηγός εγκατάστασης & χρήσης (Ubuntu, LTSP, sch-scripts, epoptes) έκδοση 22.04


Τετάρτη 31 Αυγούστου 2022

Χρήσιμα και δωρεάν εργαλεία για εκπαιδευτικούς

 Αναδημοσίευση- πηγή από "Το βιβλίο-net"

Επιμέλεια άρθρου: Ντίνος Εκπαιδευτικός

Δείτε όλο το άρθρο εδώ



Κυριακή 28 Αυγούστου 2022

Αξιολόγηση μαθητών- διαχείριση τάξης

 Για τους μαθητές μου κρατάω σε τετράδιο τα στοιχεία τους, τη θέση στο εργαστήριο, τις ομάδες ανά υπολογιστή και στοιχεία για τη δραστηριότητά τους στο μάθημα. Ζητάω από τα παιδιά να έχουν φάκελο, τετράδιο (τα μεγαλύτερα) και να φέρνουν φωτοτυπίες και γραφική ύλη μαζί τους. Κρατάω σημειώσεις για τις εργασίες τους και αν τυχόν μελέτησαν κάτι που τους έβαλα σπίτι και τις εργασίες τους στο σχολείο. Έφτιαξα ένα αρχείο excel για την καταγραφή αυτών, όπως με βολεύει εμένα το οποίο μπορείτε να το αξιοποιήσετε αν και εφόσον θέλετε. Η καταγραφή μου αυτή βοηθά στην αξιολόγησή τους και τη διαχείριση της τάξης (αλλαγές στις ομάδες, περισσότερη βοήθεια, επικοινωνία με εκπαιδευτικούς και γονείς)

Μπορείτε να το κατεβάσετε εδώ

Δευτέρα 27 Ιουνίου 2022

Κυριακή 5 Ιουνίου 2022

Beebot με συλλαβές- Φτιάχνω λέξεις με συλλαβές

 ΤΠΕ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ – Β΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

Τίτλος Σεναρίου: «Φτιάχνω λέξεις με συλλαβές οδηγώντας το beebot μου»

Θεματικό πεδίο: 1. ΑΛΓΟΡΙΘΜΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ

Θεματική ενότητα: 1.1 Αλγοριθμική.

Τάξη: Β’

Απαιτούμενος χρόνος: 1 Διδακτική ώρα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα :

  • ·         ακολουθούν απλές εντολές με σειριακό τρόπο
  • ·         διατυπώνουν απλές οδηγίες κίνησης με καθορισμένο τρόπο
  • ·         αναγνωρίζουν ότι το σύνολο των εντολών που δίνουν είναι αυστηρά καθορισμένο
  • ·         αναγνωρίζουν το πρόγραμμα ως ακολουθία εντολών
  • ·         διακρίνουν τα επιμέρους στοιχεία του περιβάλλοντος οπτικού προγραμματισμού
  • ·         δημιουργούν ένα απλό πρόγραμμα με πλακίδια που περιλαμβάνει εντολές κίνησης και εμφάνισης
  • ·         προγραμματίζουν μια απλή ρομποτική συσκευή με σκοπό την κίνησή της στο χώρο

Επιμέρους στόχοι

− Να αναπτύξουν κουλτούρα συνεργασίας μέσα από τις ομαδικές δραστηριότητες.

− Να κατανοούν απλά σύμβολα και σχεδιαγράμματα.

− Να ξεχωρίζουν τη διαδοχική σειρά των γεγονότων

Στρατηγική: Επίλυσης προβλήματος

Προσέγγιση μάθησης: Διερευνητική μάθηση

Αξιολόγηση:  Παρατήρηση εκπαιδευτικού, αυτοαξιολόγηση, συζήτηση

Προαπαιτούμενη γνώση: Οι μαθητές έχουν εξασκηθεί με απλά προβλήματα και εντολές κίνησης στο χώρο με προσομοίωση ή έχουν δει τη λειτουργία του ρομπότ τους ή με δραστηριότητες χωρίς ψηφιακή συσκευή ή ρομπότ (unplugged).

Υλικοτεχνική υποδομή: Η απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή για την υλοποίηση του σεναρίου περιλαμβάνει την χρήση του εργαστηρίου πληροφορικής με σύνδεση στο Διαδίκτυο. Επίσης χρησιμοποιούνται στα διάφορα στάδια του σεναρίου ο πίνακας του εργαστηρίου, ο βιντεοπροβολέας, διαδραστικός πίνακας (αν υπάρχει), έντυπα με δραστηριότητες, και εφόσον υπάρχουν επιδαπέδια ρομπότ ή/και έξυπνες φορητές συσκευές (ταμπλέτες). Οι δραστηριότητες δίχως την χρήση τεχνολογίας και ιδίως το παιχνίδι ρόλων κατά το οποίο ένα παιδί μιμείται το ρομπότ μπορούν να υλοποιηθούν και εκτός του εργαστηρίου πληροφορικής π.χ. στην αυλή του σχολείου.

Ομάδες: Οι μαθητές/τριες καθόλη την διάρκεια του σεναρίου καλούνται να λειτουργήσουν σε μικρές λειτουργικές ομάδες των 2-3 ατόμων (κατά προτίμηση ετερογενείς ομάδες ως προς την ικανότητα, το φύλο και την εθνικότητα).

Οι μαθητές/-τριες:  επιλύουν προβλήματα κίνησης προς καθορισμένο στόχο χρησιμοποιώντας προκαθορισμένες εντολές

Περιγραφή του σεναρίου

Εισαγωγή- ενεργοποίηση: Ο εκπαιδευτικός συζητά με τους μαθητές σχετικά με τις κινήσεις του ρομπότ και τις εντολές που δέχεται, θυμίζει όπου απαιτείται. Εξηγεί τη δραστηριότητα και τον σκοπό της (5’)

Δραστηριότητα μαθητών: Ο εκπαιδευτικός γυρίζει έναν τροχό λέξεων (δείτε εδώ). Η κάθε ομάδα πρέπει να αναγνωρίσει τις συλλαβές της λέξης, να τις εντοπίσει στο πλέγμα και να δημιουργήσει πρόγραμμα με εντολές που θα οδηγήσουν το beebot στις συλλαβές με τη σωστή σειρά. Η κάθε ομάδα παίρνει μια λέξη σε κάθε γύρο και το αποτέλεσμα ελέγχεται από αυτούς μέσα από μια προσομοίωση ή με το ρομποτάκι τους. Δείτε την προσομοίωση εδώ  (35’)

Αξιολόγηση μαθητών: μέσω των αποτελεσμάτων τους, αυτοαξιολόγηση, διόρθωση λαθών από μαθητές (5’)

Πιθανές προεκτάσεις:

Προγραμματισμός και προγραμματιστικά περιβάλλοντα-  Οι μαθητές υλοποιούν σχέδιο εργασίας με σενάριο κατά το οποίο ο ήρωας (ρομπότ εδάφους) μετακινείται στον χώρο για συγκεκριμένο στόχο. Το beebot ή οποιοδήποτε άλλο ρομπότ τύπου logo, τοποθετείται σε πλέγμα, σε συγκεκριμένο σημείο. Ο εκπαιδευτικός τοποθετεί τις κάρτες με συλλαβές σε διάφορα σημεία μέσα στο πλέγμα. Ο εκπαιδευτικός αξιοποιεί εφαρμογή «τροχός της τύχης» όπου για την κάθε ομάδα αντιστοιχεί μία λέξη. Η κάθε ομάδα, καταγράφει στο φύλλο εργασίας τη λέξη, τις συλλαβές τις και καταγράφει τις εντολές κίνησης για να φτάσει σε καθεμία από αυτές με τη σωστή σειρά. Η ομάδα συνεργάζεται και εκτελεί το πρόγραμμα στο beebot, το ένα μέλος διαβάζει τις εντολές- πλήκτρα και το άλλο μέλος πατάει τα πλήκτρα. Επίσης, αντί για τον τροχό όπου υπάρχουν οι λέξεις, μπορούν οι μαθητές να δημιουργήσουν δικές τους λέξεις με τις συλλαβές που βλέπουν.